בס״ד
אורי עמר - עורך דין ומגשר

בקשה לצו ירושה

בקשה לצו ירושה נדרשת כאשר אדם הולך לעולמו, ואינו מותיר אחריו צוואה. במידה והותיר אחריו צוואה, ישנו צורך בהגשת בקשה לצו קיום צוואה; זהו הליך דומה, אך יש בו שוני מהותי.

במאמר זה נסביר איך מוציאים צו ירושה, ונדבר גם על שכר טרחה עורך דין צו ירושה.

שכר טרחה עורך דין צו ירושה

בקשה לצו ירושה

לכל אדם הזכות לערוך צוואה, אך כמובן שלא ניתן לחייב אדם לערוך צוואה. במידה ואדם נפטר ולא הותיר אחריו צוואה, עיזבונו יחולק על פי עקרונות החלוקה שמופיעים בחוק הירושה התשכ“ה-1965.

חלוקת עיזבון היא עניין משפטי, הרי ברור לכם שלא ניתן להעביר בעלות על נכסי מקרקעין או לאפשר ליורש גישה אל חשבון הבנק של המנוח סתם כך. וזוהי בעצם הסיבה מדוע יש צורך לקבל צו ירושה.

צו ירושה כולל את פרטי היורשים, תאריך הפטירה של המנוח ואת חלקו של כל אחד בירושה. ללא הצו לא ניתן לבצע את תהליך חלקות הירושה.

את הבקשה יש להגיש לרשם הירושות או בית הדין הרבני, וכדאי לעשות זאת באמצעות עורכי דין ירושות.

איך מוציאים צו ירושה

אם תרצו, תוכלו לעשות זאת בעצמכם ללא עזרתו של עורך דין צוואות וירושות.

הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא לשלם את האגרה. אם הגשתם את הבקשה בצורה מקוונת עליכם לשלם 478 ש“ח עבור אגרת פתיחת בקשה, ו 66 ש“ח עבור אגרת הוצאות פרסום.

המחירים מעודכנים לשנת 2024. בעבר התשלומים בוצעו בבנק הדואר, כיום בעידן הדיגיטלי ניתן לבצע אותם באמצעות שירות התשלום הממשלתי.

באתר הרשם לענייני ירושה תוכלו למצוא את הטופס למילוי מקוון. למרות כי כל המידע מופיע על הטופס, שימו לב לדברים הבאים:

  • כאשר בין היורשים ישנו קטין, או אדם שמונה לו אפוטרופוס או ממונה במסגרת ייפוי כוח מתמשך (שנכנס לתוקף), יש לציין זאת במקום המתאים בטופס.
  • יש לסרוק ולצרף את המסמכים הבאים: תעודת פטירה במקרה והמנוח אינו מחזיק בתעודת זהות ישראלית. אישור על שליחת דואר רשום לכל אחד מהיורשים  בו הודעתם על הגשת הבקשה.
  • ישנם מקרים בהם יורשים מעוניינים לוותר על חלקם, מסיבות מיסוי או סיבות אחרות. במקרה שכזה יש לערוך תצהיר הסתלקות (חתום ומאומת על ידי עורך דין) ולצרפו לבקשה.
  • שימו לב כי אין צורך להגיש בקשה נפרדת לרישום והסדר זכויות במקרקעין. ניתן לעשות זאת במסגרת אותו מסמך בקשה לצו ירושה. אך לצורך כך יש לשלם אגרה נוספת לצורך הסדרת הרישום.

לאחר ההגשה תקבלו אישור ראשוני על שליחת הבקשה ומספר תיק. בהמשך, לאחר בחינת הבקשה תקבלו אישור על קליטתה (זאת בתנאי שהכל תקין ולא חסרים מסמכים).

איך מוציאים צו ירושה

מה קורה לאחר הגשת בקשה לצו ירושה

לאחר שהבקשה הוגשה בצורה תקינה, הרשם לענייני ירושה יפרסם את עצם הגשת הבקשה בפרסומים הרשמיים, ובאתר האינטרנט. זהו נוהל קבוע אשר נועד לאפשר להגיש התנגדות למתן צו ירושה.

אנו מקווים כי הכל יעבור בצורה תקינה, ולאף אחד לא תהיה סיבה להגיש התנגדות. התנגדות לצו ירושה עשויה להיות תחילה של סכסוך ירושה, ובנושא זה חייבים עורך דין צוואות וירושות.

במידה ועבר המועד להגשת התנגדות, הרשם לענייני ירושה ינפיק את הצו.

הצו ניתן בצורה דיגיטלית, ובמקביל הוא נשלח לצדדים הרלוונטיים על מנת לקדם את העברת הזכויות. לאחר קבלת הצו תוכלו לממש זכויות שונות כמו זכויות בחשבון הבנק, קופות גמל, נכסי נדל“ן וכו‘.

שכר טרחה עורך דין צו ירושה

למרות כי ניתן לעשות זאת באופן עצמאי, רבים מעדיפים לעשות זאת בעזרת עורך דין צוואות. עורך הדין יכול לטפל בקשה במהירות, ולחסוך לכם את כאבי הראש בשעה שבה אדם יקר לכם הלך לעולמו.

נציין כי החוק אינו קובע מועד להגשת הבקשה, אך אין סיבה לעיכובים מיותרים. גם כך ההליך עשוי לקחת עד שלושה חודשים.

שכר טרחה עורך דין צו ירושה הוא בדרך כלל בטווח של 1500-2000 שקלים. במידה וישנן התנגדויות ופורצים סכסוכי ירושה, הדבר עשוי להיות מורכב יותר והעלויות בהתאם.

בקשה לצו ירושה

עורך דין ומגשר אורי עמר

עורך דין לענייני צוואות וירושות אורי עמר מטפל במגוון הסוגיות הקשורות לצוואות וירושות. בין אם זו בקשה לצו קיום צוואה, עזרה בערכית צוואה הדדית או צוואה על פי ההלכה ועד גישור בסכסוכי ירושה; הליך בו אנו מרבים להשתמש.

אם יש לכם שאלות נוספות לגבי עריכת צוואות או מימוש ירושות, אל תהססו לפנות אלינו.

עורך דין גישור גירושין פרטי התקשורת וכתובת.

 

השינוי מתחיל כאן!
ליווי מקצועי ורגיש לכל סוגי ההסכמים במשפחה
הסכמי ממון, גירושין, צוואות, יפוי כח מתמשך ועוד

מגיעה לכם שיחת יעוץ ראשוני ללא עלות

Call Now Button
×
דילוג לתוכן