בס״ד
אורי עמר - עורך דין ומגשר

הסכם ממון לאחר נישואין 

הסכם ממון לאחר הנישואין

האם ניתן לערוך הסכם ממון לאחר נישואין?

אנו תמיד מדברים על הסכמי ממון בתור הסכמי טרום נישואין, ולכן שואלים אותי האם ניתן לחתום על הסכם ממון לאחר הנישואין או שפספסתם את הרכבת?

אז כמובן שניתן לחתום על הסכם יחסי ממון לאחר נישואין, וזה כמובן מומלץ ורצוי במקרה המתאים. זהו כלי שיכול למנוע בעיות רבות בעתיד, ולהביא יציבות וביטחון לחיי הזוגיות, במיוחד במקרים של פרק ב' כאשר יש רכוש משמעותי שמבקשים להגן עליו.

במאמר זה נזכיר לכם מדוע חשוב לערוך הסכם בין בני זוג. נדבר על הפרוצדורה של עריכת הסכם ממון ואישורו, תוך כדי הדגשת השוני בין הסכם ממון לפני הנישואין להסכם אחרי הנישואין.

הסכם יחסי ממון לאחר נישואין

אז למה צריך הסכם ממון?

הסכם ממון נועד להסדיר עניינים רכושיים בין בני זוג. הוא מתאים לאלו העומדים להינשא, או לאלו שכבר נישאו. במסגרת ההסכם ניתן להסדיר את כל הזכויות לגבי חלוקת הרכוש ואופן השימוש בו. וכידוע, במקרה שבעתיד בני הזוג יחליטו לסיים את הקשר הזוגי – עצם קיומו של הסכם ממון יכול לסלק את אחד המכשולים הגדולים ביותר (המחלוקת על הרכוש), ובכך לאפשר גירושין בהסכמה.

במידה ולא נחתם הסכם ממון, חלוקת הרכוש והשימוש תוכרע על פי חוק יחסי ממון (החוק תקף לגבי זוגות אשר נישאו לאחר ה 1.1.1974). העיקרון המרכזי של החוק הוא הקביעה כי כל אחד מבני הזוג זכאי לחלוקה שוויונית של הרכוש המשותף.

כאשר בני הזוג מחפשים הסדר אחר הגובר על החוק, עליהם לחתום על הסכם ממון ולהביא אותו לאישור. וכמובן חשוב לעשות זאת עם עורך דין הסכם ממון המביא איתו ניסיון בתחום, ויודע לתפור לכל זוג את ההסכם המתאים לצרכים שלו. במקרים מסוימים כל אחד מבני הזוג מצטייד בעורך דין מטעמו, אך כמובן שעלול להיות לכך מחיר ברמה הרגשית והזוגית וכדאי להיזהר שהשיח על הסכם ההמון לא יהפוך לקרב שיעכיר את היחסים בין בני הזוג.

  • הסכם הממון מגן על כל אחד מבני הזוג, ומונע תחושות וחששות שמא הנישואין מבוססים על הטבות כלכליות.
  • הסדרת הרכוש במקרה של פרידה עתידית. יכול למנוע התגוששויות מתישות ויקרות בבית המשפט.
  • הגנה על רכוש מול צד שלישי. בעזרת הסכם הממון ניתן להגן על רכוש בכל מיני תרחישים עתידיים, לדוגמה חדלות פירעון.

הסכם ממון לאחר נישואין
הסכם ממון לאחר נישואין

אחת השאלות היא מי צריך הסכם ממון לאחר הנישואין? ובכן, הסכם ממון מתאים למגוון מצבים, ואם הוא לא נערך לפני הנישואין, מוטב לעשות זאת לאחר מכן.

עורכי דין משפחה ממליצים מאוד לערוך את ההסכם במקרה של נישואין פרק ב‘, כך ניתן להעניק הגנה ליורשים (כאשר הכוונה היא בעיקר ילדים מנישואים קודמים). שילוב של הסכם ממון, יחד עם צוואה, יכול להסדיר את הסוגיות הללו. ואלו לא רק סוגיות משפטיות, זוהי גם דרך למנוע סכסוכים משפחתיים.

הסכם יחסי ממון לאחר נישואין

אז מה ההבדל בין הסכם טרום נישואין לבין הסכם ממון לאחר נישואין? ההבדלים אינם נוגעים להסכם עצמו, אלא לאופן שבו מאשרים אותו.

על מנת שהסכם ממון יקבל תוקף, עליו לעבור אישור. כאשר זהו הסכם שנערך לפני הנישואין, ניתן לאשר אותו בפני רשם הנישואין, נוטריון או בית הדין הרבני/בית המשפט לענייני משפחה. וכאשר מדובר על הסכם יחסי ממון לאחר נישואין יש לפנות לבית הדין או לבית המשפט.

שימו לב, למרות הנאמר, במקרים רבים עורך דין הסכם ממון ימליץ על אישור בפני ערכאה שיפוטית. זהו עשוי להיות יתרון בתרחישים עתידיים, כמו פניה להוצאה לפועל בעקבות אי תשלום מזונות.

הסכם ממון לאחר הנישואין

 

עד עכשיו דיברנו על הסכם ממון לאחר נישואין בעיקר בהקשר הכלכלי. אבל כיום זוגות מתייחסים לנושא כהסכם טרום נישואין המעניק מענה לסוגיות נוספות שאינן כלכליות. למשל הסדרי הראייה במקרה של פרידת בני הזוג.

הנקודה החשובה היא שלבני הזוג יש את החופש לעצב את הסכם הממון לפי הצרכים שלהם. רק חשוב לעשות זאת בעזרתו של עורך דין בעל ניסיון. וכמובן, ניתן להתחיל מפגישת ייעוץ במשרדינו. זוהי תהיה הזדמנות לשאול את כל השאלות ולקבל את כל ההסברים.

עורך דין מגשר אורי עמר עומד לשירותכם בכל סוגיות המשפחה. היתרון שלנו הוא לא רק הניסיון המשפטי, אלא הניסיון העשיר בגישור. אנו רואים בגישור כלי חשוב לצורך פתרון סכסוכים, לרבות בסוגיות מתחום המשפחה.

ידוע כי בימינו מקובל מאוד להשתמש בהליכי גישור לגירושין על מנת למנוע התגוששות יקרה ומתישה בבית המשפט. אך למעשה ניתן גם לעשות גישור הסכם ממון על מנת לסכם את פרטי ההסכם בין בני הזוג.

עורך דין גישור גירושין פרטי התקשורת וכתובת.

 

השינוי מתחיל כאן!
ליווי מקצועי ורגיש לכל סוגי ההסכמים במשפחה
הסכמי ממון, גירושין, צוואות, יפוי כח מתמשך ועוד

מגיעה לכם שיחת יעוץ ראשוני ללא עלות

Call Now Button
×
דילוג לתוכן